TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

Tmmob Oğrenci Üyeleri Bu 6 Kasım’da Da Diyor:

GENEL MERKEZ
03.11.2011 (Son Güncelleme: 04.11.2011 14:54:47)

TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Soğancı, YÖK’ün kuruluş yıldönümü nedeniyle 4 Kasım 2011 tarihinde bir açıklama yaptı.

TMMOB ÖĞRENCİ ÜYELERİ BU 6 KASIM‘DA DA DİYOR:

TMMOB‘ye bağlı odaların öğrenci üyeleri, sorunlarının, ülkede ve dünyada var olan güncel ve toplumsal sorunlardan ayrı düşünülemeyeceğine inanırlar.

Onlar bilirler ki; neo-liberal küreselleşme ideolojisinin toplumsal ve kamusal alanları yeniden tanımlayarak bu alanları bireysel yarar ve piyasa süreçlerine bağlı kılması, toplumsal ilişkilerin tümüne bağlı olarak eğitim alanını da etkilemektedir.

Neo-liberal politikaların tüm yaşamımıza entegre edildiği günümüzde, ülkemize biçilen roller irdelendiğinde görülmektedir ki; eğitim ve öğretim hizmetlerinin piyasaya açılması ve sermayenin hizmetine sunulmasıyla eğitim metalaştırılmaktadır.

Aynı şekilde eğitim alanında dayatılanlar, şirketleşen üniversite anlayışının gelişmesine neden olmaktadır. Üniversite yapısındaki değişim, "şirket" ve "müşteri odaklı" bir tarza yönelmekte ve "müfredat" buna uygun biçimde yeniden yapılandırılmaktadır.

Bu gelişmelerin bir ürünü olarak, bazı öğretim elemanları üniversite-sanayi işbirliği adı altında piyasaya iş yapmakta ve kendilerini mensubu oldukları kurum ve öğrencilerinden çok sermaye gruplarına karşı sorumlu hissetmekte, bunun sonucunda öğrenciler kendi hallerine terk edilmektedirler.

Kaliteli öğretim elemanı sayısının azlığı, eğitimin kalitesini düşürmekte ve ekonomik koşullar öğretim elemanlarının ek işlerle uğraşmasına neden olmaktadır.

Aynı şekilde, özelleştirmeler eğitim alanını da sarmakta ve eğitim hizmetlerinin bütünlüklü yapısı parçalanarak yurt, yemekhane, temizlik gibi hizmetler taşeron firmalara ihale edilmektedir. Bütçe kısıntıları bahanesiyle devlet üniversitelerine kaynak aktarılmazken, özel üniversitelere bedelsiz arazi tahsisi ve para yardımı gibi teşvikler sağlanmaktadır.

Sonuçta üniversite eğitimi bilimsel içeriğinden yalıtılarak, düşünmeyen, sorgulamayan, araştırmayan, edilgen bir insan tipi oluşturmaktadır.

Planlama dışı oluşturulan yüksek öğrenim sistemi ile öğrenciler mezuniyetlerinin ardından işsizlikle karşı karşıya kalmakta, iş bulabilenler ise kuralsızlaştırılmış (esnek) çalışma koşullarında düşük ücretlerle çalışmaktadırlar.

Sorunların çözümü planlamacı bir anlayışla, toplumsal gereksinimleri, üretimi, istihdamı ve yaşam boyu eğitimi, ülkenin bilim ve teknoloji yeterliliğinin güçlendirilmesini temel alan ulusal eğitim politikalarının yaşama geçirilmesi ile olasıdır.

Bu düşüncelerde olan öğrencilerimiz yaptıkları etkinliklerde şunları söylüyorlar:

- Küreselleşme ve sermaye isteklerine göre üniversitelerin yapılandırılması uygulamalarından vazgeçilmelidir.

- Toplumsal eşitsizliğin her çeşidini sürekli ve sistemli olarak üreten eğitim yapısı terk edilmelidir.

- Baskıcı ve cins ayrımcı uygulamalarla dolu eğitim programları terk edilmelidir.

- Eğitim her kademede eşit ve parasız olmalıdır.

- Üniversite eğitimi bilimsel, özerk ve demokratik ortamlarda sürdürülmeli; polis ve jandarma üniversitelerden çıkarılmalıdır.

- Belletme ve ezbercilik yerine öğrenme; verileri kabul etmek yerine araştırma yeteneğini geliştirmek; teknik eğitim yanında sosyal ve kültürel eğitimleri de tamamlamak; eğitimde; sorgulayan, düşünen, dayanışma duygusuna sahip, bilimsel kriterleri önemseyen, aydınlanmış öğrencilerin yetişmesini sağlama en temel amaç olmalıdır.

- Uygun nitelik ve sayıda öğretim üyesi yetiştirilmelidir.

- Üniversitelerdeki öğretim üyelerinin eğitim dışında ticari faaliyette bulunması engellenmeli, eğitim hizmetini üreten öğretim üyelerinin ekonomik, sosyal ve mesleki sorunları çözülmelidir.

- Öğretim üyelerinin düşüncelerinden, sendikal eylemlerinden ve demokratik taleplerinden dolayı karşılaştıkları her türlü ceza ve sürgün uygulamalarına son verilmelidir.

- YÖK tüm kurumlarıyla kaldırılmalı, Üniversitelerarası Kurul ve üniversiteler, özerk ve demokratik bir anlayış temelinde yeniden düzenlenmeli, üniversitenin bütün bileşenlerinin yönetim ve karar sürecine katılmaları güvenceye alınmalıdır.

- Üniversitenin üç temel bileşeni olan öğretim üyeleri, öğrenciler ve üniversite çalışanlarının üniversite yönetimine katılmaları sağlanmalıdır.

- Çok sayıda niteliksiz mühendis yetiştirmek ve yine çok sayıda donanımsız üniversite ve bölüm açmak yerine, ülke ihtiyaçlarını gözeten yeterli eğitim kadrosu ve kütüphane, derslik, laboratuar, yurt vb. alt yapısı tamamlanmış kuruluşlar oluşturulmalı; şimdiye kadar açılmış bulunan üniversitelerin eğitim düzeyi arttırılmalı ve kalite eşitsizliği ortadan kaldırılmalı, eksik alt yapıları tamamlanmalıdır.

- Mühendislik, mimarlık ve şehir planlama ile ilgili yüksek öğrenimin planlanmasında yeni fakülte ve bölümlerin açılmasında, eğitim programlarının oluşturulmasında TMMOB‘nin görüşü ve onayı alınmalıdır.

- Eğitimde kalite standartları oluşturulmalı mühendislik bölümlerinin kalitesi bu kriterlere göre denetlenmelidir. Tüm mühendislik bölümleri akredite süreçlerine sokulmalıdır.

- Genel bütçeden eğitime aktarılan pay yeterli seviyeye getirilmeli ve üniversite bütçelerinde bilimsel araştırmalara ayrılan pay artırılmalıdır.

- Harç, ikinci öğretim, yaz okulu gibi uygulamalar kaldırılmalıdır.

- Stajyer alan firmaların üniversiteler tarafından denetlenmesi ve stajyerlere mesleki bilgilerin aktarılması sağlanmalıdır. Meslek Odalarının denetimi ve üniversitelerin yürütücülüğünde öğrencilere staj imkanları sağlanmalıdır.

- Öğrenci sağlık sigortası uygulamasına geçilmelidir.

Öğrencilerimiz, insan hayatının kâr oranları ile değerlendirilmesini doğru bulmuyorlar. Üretim ve adaletli paylaşım istiyorlar. İnsan odaklı mühendislik, mimarlık, şehir plancılığı yapmak, bunun için üretmek istiyorlar.

TMMOB Öğrenci Üyeleri bu 6 Kasım‘da da haykırıyor:

Üniversiteler Üniversite Bileşenlerinindir!

Eşit, Parasız, Demokratik, Bilimsel Eğitim İstiyoruz!

Yaşasın Özerk ve Demokratik Üniversite Mücadelemiz!

 

Mehmet Soğancı
TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı

Okunma Sayısı 900